Länsstämma i Strömsund 9 – 10 maj 2015

Alla medlemmar hälsas välkomna till årets Länsstämma som är förlagd i Strömsund och som går i fåglarnas tecken.

På lördagen gör vi ett besök till Lillsjön i Tullingsås. En sjö som restaurerats och återskapats i så ursprungligt skick som möjligt, främst för att främja fågellivet. Här finns nu även ramper och fågeltorn. Bakgrunden är att Lillsjön sänktes rejält i slutet av 1800-talet för att skapa mer åkermark. Länge återstod endast en liten del av den ursprungliga sjön, men varje vår växer den under snösmältningen. Det är invånarna i Tullingsås i Strömsund som velat återskapa sin sjö och här har man haft stor hjälp av Naturskyddsföreningen, Vattudalen.

Ta med eget eftermiddagsfika för utflykterna på lördag. I övrigt bjuder Länsförbundet på fika och lunch och vi ersätter dig som har utlägg för resa.

Vi bor i campingstugor på Strömsunds camping , vill man bo själv tillkommer en kostnad på 400  kr.

Lördag den 9 maj

9.30- 10.00
Samling och fm fika i servicestuga på Strömsunds camping.

Information och bildvisning om Strömsunds sevärdheter.

12.00–13.00  Lunch

Inkvartering i stugor

13.30
Utflykt till Lillsjöns fågeltorn, en vandring på ca 7 km.  För de som vill finns kortare väg att vandra.

Ta med eget fika samt bra skor och oömma kläder!

Gemensam middag på lokala råvaror (fisk).

Efter middagen på lördag kommer Knut Klefbom att berätta om sitt liv med fåglar.

Söndag 10 maj

08:00 – 09:00  Frukost

09:00   Länsstämma

11:30  Avfärd till Lillsjön för invigning av fågelsjön kl. 12:00