Upplevelser av mat och björnar vid Sonfjället

Årets björnspillningsinventering i Jämtlands och Västernorrlands län är nu avslutad. Som en kul grej och ett bidrag till inventeringen bjöd Naturskyddsföreningen i Jämtland-Härjedalen sina medlemmar på en helgvistelse i oktober på Nyvallens fäbod vid norra foten av Sonfjället.

Samling på Nyvallen. Foto: Malin Sahlin

I nationalparken bedrivs ingen älgjakt så vår tanke var att hjälpa till med insamling i det som, åtminstone tidigare, varit ett av Sveriges björnsäkraste områden.

Under lördagens bajsspaning hade vi delat upp oss i tre grupper som gick olika slingor på fjället. Massor av blåbär, gammelskog och hökuggla var något av det vi fick se under dagen och ja, …några såg även en björn högt upp på fjällsidan! Totalt samlade vi in 25 prover som skickades in för DNA-analys.

Margareta, Anna-Karin och Alf-Erik Kristofersson som driver Nyvallens fäbod bjöd oss på egna berättelser, ostar och korvar och en väldigt trevlig samvaro. Stort tack till er! Vi vill alla komma tillbaka till sommaren när djuren också finns på fäboden.

Maria Danvind, Naturskyddsföreningen Kansli Mitt

Ett spillningsprov förpackas på Gråsidan av Åsa Palm och Mats Ericson. Foto: taigaphoto.se

Björnspillning på Gråsidan, Sonfjället. Foto: taigaphoto.se

Riktigt gamla tallar finns på Gråsidans sydvästsluttning. Foto: taigaphoto.se