Skogarna vid Björkvattnet är hotade!

I fjol arrangerade Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen ”Forskningsresan i Naturvårdens Utmarker” i trakten av Jormlien. Delar av ett område med drygt 7000 ha sammanhängande naturskog-myrmosaik runt Björkvattnet besöktes under veckan. All skog som besöktes hade höga naturvärden och en imponerande artrikedom. Myndigheterna och markägaren informerades genast.

Bakgrunden är att ägaren Holmen skog under 2017 sålde innehavet i Björkvattnet till Persson Invest AB. Holmens frivilliga avsättningar (inom ramen för FSC) i området blev på så sätt ”öppna” för avverkning igen.

Under hösten 2018 och sommaren 2019 har färska avverkningsanmälningar kommit in i fyra av de fem områden som Forskningsresan besökt och påvisat höga biologiska värden i, trots att information om inventeringarna skickats till Persson Invest (PM till bolaget, SKS och LST augusti 2018). Det finns dessutom flera nyckelbiotoper i de avverkningsanmälda skogarna varav flera beskrivs som ”urskogslika barrnaturskogar”.

Nu har Skydda skogen och Naturskyddsföreningen skickat en begäran till länsstyrelsen i Jämtland om att besluta om formellt skydd för skogarna i Björkvattnet. Vi hoppas att länsstyrelsen agerar!

Läs även vårt pressmeddelande som vi skickat ut.

Maria Danvind, en av samordnarna för Forskningsresan 2018